A
Field Trip in Paris
DISCIPLINES
|
Histoire – Anglais -Français
|
NOMS DES ENSEIGNANTS
|
Mme MAUREL – Mme BASCOU – M. FOUASSIER
|
INTITULE DE L’ACTION
|
PARCOURS
AUTOUR DE L’EXPOSITION « PARIS LIBERE, PARIS PHOTOGRAPHIE »
|
DOMAINES
|
HISTOIRE :
LA LIBERATION DU TERRITOIRE
CITOYENNETE :
REPRESENTATIONS
LES LANGAGES POUR PENSER ET COMMUNIQUER
[Domaine 1 du Socle
Commun de Connaissances, de Compétences
et de Culture]
MAITRISE DU FRANCAIS
PRATIQUE DES LVE
EXPRESSION ET COMMUNICATION
|
LIEN AVEC LES PROGRAMMES
|
HISTOIRE
LA FRANCE AU XXEME SIECLE
ANGLAIS
PRODUCTION ECRITE A2
« Etre capable de
reproduire à l’écrit des phrases simples à partir de mots dans le
désordre »
« Etre capable d’écrire des phrases
simples sur des gens et sur leurs activités »
« Etre capable de
relier ses phrases avec des mots de liaison tels que and, because, so, first, then… »
« Etre capable d’écrire de brèves notes simples »
« Etre capable de faire une description, un court récit »
« Etre capable de rendre compte de faits et d’évènements »
PRODUCTION ECRITE B1
« Etre
capable de raconter une expérience et des évènements »
« Etre capable de donner son opinion, ses impressions »
FRANCAIS
RECITS D’EVENEMENTS AU 20EME
SIECLE
« Regarder une
exposition, Photographique, retenir et sélectionner des informations »
« Organiser ces informations autour d'un thème »
« S'intéresser à la photographie dans un contexte historique
particulier et découvrir des photographes importants »
LIEN TRANSVERSAL
« Employer le
vocabulaire d'analyse de l'image et de la photographie sur des images
d'archive et retrou-ver le lieu actuel »
« Produire un
travail de présentation autour des photos connues de la libération et de
photos perso-nelles »
|
PROBLEMATIQUE/OBJECTIFS
|
REPRESENTATIONS DE LA LIBERATION DE PARIS
LIEN AVEC LA PRESENCE DES AMERICAINS
|
PRODUCTION(S) VISEE(S)
|
DIAPORAMA
BLOGUE
|
MODALITES D’EVALUATION
|
EVALUATIONS
INTERMEDIAIRES
Histoire :
questionnaire de visite d’expos
Anglais :
écrire sa page de journal sur sa visite et sa promenade urbaine et historique
[Niveau A2-B1]
Français :
vocabulaire
de la photographie et analyse d l’image
EVALUATION FINALE TRANSDISCIPLINAIRE
PRODUCTION ECRITE
TUIC
|
RESSOURCES
|
PHOTOS D’ARCHIVES – PRISES DE VUE DES ELEVES
|
MISE EN ŒUVRE/COMPETENCES/METHODOLOGIE
|
VISITE DE L’EXPOSITION
PROMENADE URBAINE ET HISTORIQUE
« Sur les traces de la résistance et
de l’insurrection »
16
rue des Francs Bourgeois (75003)
Place de la République
Place
de l’Hôtel-de-Ville-Esplanade de la Libération (75004)
Rue du Renard (75004)
Ile de la Cité (75001/75004)
Place Saint-Michel [Fontaine]
(75005/75006)
Rues limitrophes à gauche de
la Fontaine
Boulevard Saint-Michel jusqu’à la
Sorbonne
TRAVAIL EN SALLE INFORMATIQUE
TRAVAIL
EN GROUPES ET EN BINOMES
FICHE D’AUTO-EVALUATION CRITERIEE
|
PROLONGEMENT
|
HISTOIRE
|
HDA
Etude de 3 photos sous la Libération
|
ANGLAIS
|
Etude de l’histoire des EU
Identités – Citoyenneté –Discrimination –Droits civiques
HDA
« Jim Crow Laws »
(1876-1965)
« Strange fruit »
de Billie Holiday (1939)
« The Problem We All Live
With » de Norman Rockwell (1963)
|
FRANCAIS
|
Découverte du
photographe-reporter de guerre Doisneau et le Paris de la Libération
|
Mission
Impossible
Action
1
ENGLISH
Complete your Dairy page by answering the following questions
ENGLISH
Complete your Dairy page by answering the following questions
1)Where
did you go on January 29th,2015 ?
2)Did
you go there in the morning or in the afternoon ?
We went
there in the morning.
3)What
time did you leave school ?
We left
school at about 9.15 (= a quarter past nine).
4)What
was the weather like when you left school ?
When we
left school, it was cold but in the afternoon, it started raining.
5)Which
Parisian museum did you go to ?
We went to the Carnavalet Museum. We got there by the Parisian the Métro/Subway.
6)Did
you use tickets or a transport Pass ?
Some of us used tickets and others used a transport Pass called « Navigo ».
7)Were
the wagons crowded or empty when you got on the Métro ?
When we
got the Métro, the wagons were empty.
8)Who
did you go with ?
I went
to the Carnavalet Musuem with my class, my English teacher Miss B, my French
teacher Mr. Fouassier and my H and Geographyistory teacher Mrs Maurel.
9)When
did you arrive at the musuem ?
We
arrived at the museum around 10 a.m..
10)Why
did you go to this place ? What did you do there ?
We went
to this place to discover the exhibition « Paris Freed, Paris Photographed,
Paris Exhibited", which in French corresponds to « Paris libéré, Paris
photographié,
Paris exposé ». We did the activities of a questionnaire about
this exhibition.
11)Did
you enjoy this visit ? Why or Why not ?
I really enjoyed this exhibition because I learned a lot
of things about the liberation
of Paris (25 August 1944). Also, I learned many
things about the Nazi occupation and
of the history of France.
Action 2
HISTORY-FRENCH-ENGLISH
Make a slideshow on Paris Yesterday (1940s) and Today (2015)
Student's self-assessment worksheet
HISTORY-FRENCH-ENGLISH
Make a slideshow on Paris Yesterday (1940s) and Today (2015)
Student's self-assessment worksheet
ETRE EN VILLE / TO BE OR NOT TO BE…IN THE CITY
année 2014 / 2015
FICHE
DIAPORAMA
n° 2
(sortie du
29 Janvier 2015)
LIEUX DE LA SORTIE
Elèves du groupe
1/ Proposer
un titre général et une introduction présentant la journée et l'exposition
visitée
(diapositive 1).
2/ Faire
le diaporama et rédiger pour chaque photo un texte « 1944 » et un texte «
2015 ».
Introduire chaque diapositive par un titre/des
sous-titres. (diapositives suivantes).
3/ Tirer
par écrit un bilan de la journée (avant dernière diapositive).
4/ Donner
le nom des auteurs du diaporama suivi de la classe, du nom du collège et de
l’année scolaire en cours, et la référence
des documents présentés (dernière diapositive).
Quelques conseils méthodologiques et barème pour réussir!
Présenter une photo de 1944 associée à une photo de 2015 (4 au
minimum) - [HG]
|
5 pts
|
Accompagner chaque photo 1944 par une présentation historique - [HG]
|
10 pts
|
Accompagner chaque photo 2015 par une description montrant les
différences - [FR]10 pts
| |
Ecrire des titres, des légendes et des commentaires brefs en anglais
- [ANG]
|
10 pts
|
Soigner la présentation (clarté/lisibilité/soin) et être attentif à la rédaction – [HG/FR/ANG]
*toute initiative personnelle sera valorisée ! (bonus +1
+2 +3)
|
5 pts
|
Total indicatif sur 40 pts :
|
|
Sous-total HG [5 pts + 10 pts + 5 pts = 20 pts] inclus dans la moyenne:
|
|
Sous-total FR [5 pts + 10 pts + 5 pts = 20 pts] inclus dans la moyenne:
|
|
Sous-total ANG [10 pts + 5 pts= 15 pts (x1.34) = 20 pts] inclus dans la
moyenne:
|
Diaporama de Lounès et de Lewa-Shine
http://www.calameo.com/read/003350159d329bc9ee83f
Diaporama de Linda
http://www.calameo.com/read/003350159d329bc9ee83f
Diaporama de Linda
http://www.calameo.com/read/003350159edda5655ab98
Diaporama d'Inès et de Rim
http://www.calameo.com/read/0033501599bf1c0845f18
Diaporama de Julie et de Lucie
Diaporama d'Inès et de Rim
http://www.calameo.com/read/0033501599bf1c0845f18
Diaporama de Julie et de Lucie
Action2
ENGLISH
Create a leaflet about the Carnavalet Museum
ENGLISH
Create a leaflet about the Carnavalet Museum
Action3
ENGLISH
Imagine a dialogue
ENGLISH
Imagine a dialogue
Rédiger son dialogue du jeu de rôle dans une
agence de tourisme /20 avec le partenaire
de son choix [on peut
faire participer son correspondant US !].
Méthodologie :
a) Relire la
consigne de la tâche finale sur la Fiche de Mission ;
b) Choisir un
partenaire ;
c) Répartir
les rôles :
d) Ressources (ENT):
TRAVAUX D'ELEVES
The cast: Hamdjata is the Travel
agent.
Ghazaal
is the customer.
-
Hello!
-
Good morning! How are
you?
-
I’m fine, thank you.
-
Sit down, please.
-
Thank you.
-
What is your visits about?
-
I came to see because
I am in Paris and I don’t know which museum to visit.
-
Is it the first time
you’ve come in Paris?
-
Yes, it’s the first
time.
-
Do you like old museums?
-
Yes, I love them.
-
Do you like History?
-
Yes, I like it.
-
And, do you like Art?
-
Yes, I like it.
-
If you like these, I
advise you to visit one museum.
-
Great! What is it?
-
It’s the Carnavalet
Museum. The Carnavalet Museum is the oldest museum of the city of Paris. It's
located in the historic Marais district. The Carnavalet Museum is dedicated to
the history of Paris from its origins and, from 11 June 2014 to 1 March 2015, it
will present an exhibition called “Paris Liberated, Paris Photographed” to mark
the occasion of the city’s 70th anniversary of the Liberation. We will then see
the emotions of the first hours of the liberation of Paris, the time of an
exciting journey!
-
Really? What is the entrance
fee ?
-
Only 12 Euros.
-
Wow! I think I’m
going to choose the Carnavalet museum because it’s too interesting and it’s not
too expensive.
-
All right, then.
Enjoy your stay in Paris and thank you for choosing our agency! Bye!
-
Thanks. Bye!
Playscript in a
travel agency
Yousrina as the travel agent
Lucie as the US customer
Lucie : Hello.
Yousrina : Hello. Please, take a seat.
Lucie : Thank you.
Yousrina : Can I help you ?
Lucie : Yes, I came to get informed me
about the best sights in Paris.
Yousrina : Is is the first X you’ve come
to Paris ?
Lucie : Yes, It is.
Yousrina : Do you have a passport
to travel ?
Lucie : Yes, I do.
Yousrina : Why do you want to come to Paris ?
Lucie : I want to come to Paris to visit the city and enjoy the most
visited places.
Yousrina : Okay. And what do you know about Paris ?
Lucie : I know it's one of the most beautiful visited cities in the
world, with lots of streets and shops.
Yousrina : You have already learnt a lot about Paris !
Lucie : Yes, of course. But I'd like to know more about historical places and monuments. Do you have any recommendation to me or tell me a
little more about Paris ?
Yousrina : Yes. Paris Story is a fantastic introduction to Paris;
nowhere else you can so easily grasp the multitude of political, historical and
cultural factors that have shaped this great city. Enjoy Paris Story and Paris
Experience for breathtaking aerial
views of the city.
Lucie : It sounds fantastic !
Yousrina : Of course, and I can also recommend you the Carnavalet
Museum. It's located in the center of Paris in the 3rd district. The
Carnavalet museum is devoted to the history of Paris and maintains collections
that illustrate the evolution of the city from prehistoric to present times. The beautiful
restored historical settings up and evocative setting for a walk through the
centuries.
Lucie : Your information
makes me want to visit this museum. Thank you for your warm welcome and
your recommendation.
Yousrina : Thank you for choosing our travel agency. Enjoy your visit
in Paris ! Bye.
Lucie : Bye.
|
No comments:
Post a Comment